X
تبلیغات
رایتل
یکشنبه 25 اسفند 1392

انگیزه ی استاد از ساخت اثارش

لیست آثار + انگیزه ساخت آثار، صفحه ۳۹

راست پنجگاه را همیشه دوست داشته ام. اولین اجرا درین دستگاه اجرایی بود از استاد شجریانو لطفی و فرهنگ فر در جشن هنر شیراز که زمانی که به (نوروزها) کشیده شد٬ تصنیفی در مایه ی اصفهان به اجرا درآمد. <ای مه من ای بت چین ای صنم>

بخشی از مصاحبه در رابطه با آلبوم مقام صبر….
مقام صبر
کاروانیان
تصنیف دیدم صنمی
چند ضربی راست پنجگاه
تصنیف هر شب من و دل
چند مضراب پنجگاه
تصنیف پروانه
تصنیف مقام صبر

نام نوار برگرفته از سروده ی حافظ است که جان مایه ی اصلی کار می باشد.
گویند سنگ لعل شود در مقام صبر آری شود ولیک بخون جگر شود

معنایش این بود که در دستان پر جان راست پنجگاه تصنیف مستقلی نداریم. جوانه های ساخت چند تصنیف در دستان راست پنجگاه همان سالها در ذهنم زده شد. از موارد دیگر قابل گویش در مورد “مقام صبر” دیگر اینکه ملودی تصنیف “دیدم صنمی” آذری است.(همانگونه که در اینتسرت نوار آمده است.) من باید شعر فارسی رویش می گذاشتم. بعد از گشت و گذار وافر٬ یک بیت در دیوان عارف قزوینی پیدا کردم (بیت اول) که با ملودی همخوان و همخون بود. مسئله را با فریدون مشیری نازنین مطرح کردم و فریدون با بزرگواری دو بیت دیگر به آن افزود. روانش شاد. آقای افتخاری در اجرای راست پنجگاه اوایل رکاب نمی داد چون به کارهای ساده عادت کرده بود. ولی نهایتا پذیرفت که در یک کار جمعی به هیچ عنوان شخص مطرح نیست یا

لااقل در کارهای من خواننده روبروی گروه ننشسته است بلکه در کنار بچه ها و دقیقا در میان آنها می بایست نشسته باشد.

ادامه


[برای ادامه ی مطلب بر روی (ادامه....)کلیک کنید]